Zabúdate v lete piť? Tieto potraviny vám zabezpečia dostatok hydratácie.

V tele novorodenca sa nachádza viac ako 80% vody. Čím sme starší, obsah vody v našom tele klesá, až sa zastaví na úrovni približne 50%.

Voda je nevyhnutná pre správne fungovanie nášho organizmu – bez nej by nefungovalo trávenie, absorpcia živín do krvi a buniek, odvod odpadových látok z tela a ani regulácia telesnej teploty. Rovnako dôležitá je aj pre správne fungovanie mozgu a hydratáciu pokožky, lebo dobre hydratovaná pleť stárne pomalšie.

Najviac vody strácame prostredníctvom životných funkcií ako je moč, stolica, potenie, ale aj dýchanie, preto je dôležité vodu pravidelne dopĺňať.

Koľko vody je dobré denne vypiť?

Odporúčajú sa 2-3 litre, ale aj viac, v závislosti od pohlavia, hmotnosti, ročného obdobia, práce, alebo športovej aktivity ktorú vykonávame. Koľko vody je potrebné vypiť si môžete ľahko vypočítať aj tak, že svoju hmotnosť vynásobíte číslom 40 (na 1 kg hmotnosti sa odporúča 40 ml vody) – čiže 58 kg človek by mal vypiť 2 320 ml vody.

Odborníci hovoria, že piť by sme mali pravidelne, v malých dávkach a nie až keď sme smädní. Či máte dostatok vody v tele si ľahko skontrolujete podľa farby moču – ak je svetlý, vaše telo má dostatok tekutín, ak je tmavý, naopak, tekutiny treba dodať.

Najlepšie je piť čistú vodu, ale dobre nám poslúžia aj nesladené čaje, či čerstvé ovocné alebo zeleninové šťavy, ktorých sa odporúča vypiť 2 – 3 dcl denne.

A čím ešte si zabezpečíte dostatok tekutín pre vaše telo?

Ak vás nebaví piť, ale si radi pochutnáte na čerstvej zelenine, tak uhorka a červený melón sú pre vás to pravé. Áno, aj červený melón sa radí medzi zeleninu, ale ak ste si zvykli, že je to ovocie, nebudeme vám to kaziť

Aké účinky má uhorka na váš organizmus?

Uhorka obsahuje viac ako 90% vody, čiže jej konzumáciou môžete nahradiť časť pitného režimu. Okrem toho vás aj zasýti a vďaka nízkemu obsahu kalórií nebude mať vplyv na vaše „chudnutie do plaviek“.

 

  • Obsahuje vitamíny A, B, C, K – posilňujú imunitu, ako aj tvorbu telesnej energie
  • Obsahuje minerály – horčík, draslík a kremík – podporuje činnosť srdca, znižuje krvný tlak
  • Je bohatá na vlákninu – pomáha pri detoxikácii – odvádza škodlivé látky z tela a prečisťuje obličky
  • Neutralizuje mnoho rakovinotvorných látok – prevencia proti nádorom hrubého čreva, prostaty a pľúc, ako aj rakovine prsníka
  • Stimuluje pankreas pri tvorbe inzulínu – vhodná pre diabetikov
  • Pravidelnou konzumáciou môžete predísť zápalom pankreasu, kĺbov ako aj kardiovaskulárnym ochoreniam

 

A čo dodáte telu, ak si pochutnáte na červenom melóne?

Rovnako ako uhorka, aj červený melón obsahuje viac ako 90% vody, takže je rovnako dobrou alternatívou na doplnenie nevyhnutných tekutín. A výborná správa je, že napriek jeho úžasne sladkej chuti nepriberiete.

 

  • Obsahuje vitamíny B a C – pomáha predchádzať chronickým zápalom a srdcovo-cievnym ochoreniam
  • Obsahuje minerály – vápnik, sodík, horčík, železo – podporuje udržanie zdravých kostí a zubov, je dobrý v období menštruácie, či pri anémii
  • Posilňuje imunitu
  • Zmierňuje stres a napätie a zlepšuje mentálne schopnosti
  • Vďaka vysokému obsahu vody a vlákniny je výborný na prečistenie tela
  • Obsahuje aminokyselinu L-cytrulín, ktorá pomáha regenerovať svaly po namáhavom cvičení
  • Znižuje Ph v tele – odkysľuje a je dobrý pomocník pri pálení záhy

 

Ak máte otázky ohľadom správneho pitného režimu a radi by ste ich konzultovali so svojím lekárom, neváhajte ho kontaktovať cez www.doktoronline.sk